Už dávno není Miroslav Hanuš jen herec. Je výtečný také jako režisér a divadelní autor, což opět dokázal ve své nejnovější hře Rokenrol. I když hudební show inspirovaná životem krále českého rokenrolu Mikiho Volka měla premiéru už v květnu 2019 v Městském divadle Kladno (pod názvem Jak umřít na rokenrol), nyní se dočkala nového nastudování na prknech divadla Studio DVA. Hanuš se zároveň ujal jedné z hlavních rolí a ukázalo se, že měl opět velmi šťastnou ruku.
Inspirací k napsání hry rokenrol byl Miroslavu Hanušovi skutečný osud Mikiho Volka (1943-1996), českého rokenrolového krále, který měl poněkud komplikovaný a nešťastný osud. Dostal se do vězení, byl dotlačen ke spolupráci s StB, celý život se pral se závislostí na drogách a alkoholu, které zdárně kombinoval. To se bohužel negativně projevilo na jeho zdravotním stavu a nejspíš bylo i příčinou smrti. Zůstal sám, bez přátel i peněz, jeho mrtvé tělo bylo nalezeno až po několika dnech. Přesto svým hlasem, neobvyklým způsobem podání i špatnou angličtinou fanoušky fascinoval, milovali ho.
Tramvaj s živým orchestrem
Autor scénáře Miroslav Hanuš se s jeho životem dopodrobna seznámil, což se projevilo i v precizně propracovaném scénáři, kde zaznívají drobnosti a zajímavé detaily, které mnoho diváků možná ani netuší. Díky postavě Mikuláše, která se dál proměňuje v agenta StB, kabaretiéra i ďábla (ztvárňuje sám Hanuš) mohl zvolit velmi hravou a zábavnou formu výjevů z jeho života, které jsou protkané písněmi i tanečními čísly tří dívek – andělů. Vše mu umožnil rozehrát výborně promyšlený koncept scény (Anna Forstová, Nikola Tempír), která připomíná interiér starší tramvaje, včetně sedaček i tyčí se zavěšenými „držátky“. V zadní části pak na vyvýšeném pódiu dává vyniknout šestičlennému orchestru (aranžmá a hudební nastudování Milan Potoček), který celou show živě doprovází. Po výtvarné stránce vše doplňují dobře zvolené a funkční kostýmy (Eva Beullfeuille).
Když potká rocker Mikuláše
Do hlavní role, stejně jako v Kladně, obsadil Jana Krafku, který je nejen hercem, ale i jednatelem Městského divadla Kladno. Je vidět, že mu roli psal na tělo, protože mu perfektně sedí, Krafka umí dokonale vystihnout všechny náročné Mikiho proměny včetně alkoholových a drogových opojení, stejně jako přesvědčivě vystoupit před fanoušky na pódiu. Kromě toho, že je výborným hercem, je i skvělým zpěvákem, takže v jeho podání písně zaznívají velmi věrně a autenticky.
Jeho protihráčem je v pražské inscenaci sám autor a režisér Miroslav Hanuš, který vystřídá hned několik postav. Jako Mikuláš v tramvaji se s Mikim setká poprvé, následně ho v různých podobách provází celým jeho životem (estébák, kabaretiér, ďábel). Nechybí mu ani dámský doprovod, tři andělé, které ztvárňují Anežka Rusevová, Eva Leimbergerová a Lucie Pernetová, všechny tři s neuvěřitelnou energií a nasazením, v němž naplno zvládají zpívat, tančit i přidat pár akrobatických prvků. Vzhledem k tomu, že všichni hlavní aktéři prakticky neslezou z jeviště, jsou výkony ve dvouhodinovém představení o to víc fascinující. Zde je třeba zmínit i skvělou práci choreografky inscenace, manželky Miroslava Hanuše, Jany Hanušové. Tvoří už osvědčený tým, pracují spolu na inscenacích pravidelně a jejich vzácná souhra a shoda je pak na výsledku znát. Přesně, jako tady.
Na jevišti divadla Studio DVA se podařilo vytvořit další skvělou inscenaci, díky níž si (dle ročníku narození) buď zavzpomínáte, nebo se dozvíte mnohé věci o dnes již téměř zapomenuté rokenrolové legendě. Hra je napsaná natolik srozumitelně, že se v ní ani bez znalosti neztratíte, takže i mladí si přijdou na své. Především vás ale budou fascinovat výborné herecké výkony, skvělá hudba a když vás její elektrizující vibrace strhnou, můžete si v závěru v hledišti dokonce i zatančit.
Hodnocení: 100 %
Psáno z premiéry 19. 1. 2024.
Monika Brabcová (autorka je doktorkou teatrologie)