Na jeviště Divadla Kalich se vrátil v rámci oslav letošních 25. narozenin divadla druhý autorský muzikál Daniela Landy Tajemství v kompletně novém nastudování. Diváci uvidí dekorace dle scénografické koncepce Davida Baziky s projekcemi Petra Šoltése, kostýmy návrháře Romana Šolce, choreografie Lindy Rančákové, nové herecké obsazení a uslyší nové hudební aranže.
Mystické muzikálové drama Tajemství napsal Daniel Landa osm let po svém prvním autorském muzikálu Krysař, který dosáhl a stále dosahuje fenomenálního úspěchu. Tajemství se setkalo se stejně nadšeným přijetím.
Světová premiéra Tajemství se odehrála 31. března 2005 v režii Mirjam Landa v Divadle Kalich, pro které byl muzikál Danielem Landou napsán. Původní inscenace se dočkala bezmála 600 repríz a pro mnoho diváků se stala kultovním představením. Album s písničkami z inscenace bylo oceněno Zlatou deskou. Velký zájem byl také o záznam muzikálu, vydaný na oficiálním DVD.
Deset let od premiéry se Divadlo Kalich rozhodlo vyjít vstříc četným žádostem diváků a Tajemství vrátilo na repertoár, titul si tak připsal na své konto další nadšeně aplaudované reprízy. A ani ty nebyly poslední…
„O tom, že by se Tajemství dočkalo dvacet let od svého vzniku úplně nové podoby, stejně jako Krysař v roce 2017, jsem uvažoval už dlouho. Tento muzikál si rozhodně zasloužil návrat na jeviště ve velkém stylu. Je výjimečný, ostatně diváci se ho nikdy nepřestali dožadovat, a jeho příběh i poselství jsou nadčasové. Těšil jsem se, že mu budeme moci dát nový rozměr už jen tím, že se technické možnosti a vybavenost Divadla Kalich od roku 2005 posunuly směrem k zase modernějším technologiím, a my jsme navíc speciálně pro tuto inscenaci náš technický park významně posílili. Byl jsem tedy rád, že se Mirjam i Dan pro tento nápad nadchli a s velkou chutí se pustili do práce na něm. Kdykoli jsme od premiéry z roku 2005 Tajemství stáhli z repertoáru, začali se diváci ve velkém ozývat s žádostmi o jeho návrat. Proto když jsem přemýšlel, jaký dárek by našim divákům udělal největší radost k letošním 25. narozeninám Divadla Kalich, volba nově nastudovaného Tajemství byla jasná,“ prozrazuje producent a majitel Divadla Kalich Michal Kocourek.
Autor Daniel Landa pro nové nastudování upravoval v jednotlivostech a detailech libreto muzikálu a hlavně připravil kompletně nové hudební aranže a nový sound desing představení.
„Původní verze Tajemství vznikala doslova a dopísmene až do premiéry, příběh jsem dopisoval postupně a podle toho Mirjam v divadle zkoušela s herci. V muzice jsem se musel držet aranžmá kapely, která tehdy představení živě doprovázela, takže aranže nemohly být moc košaté, neboť nástrojové složení bylo samozřejmě dopředu dané.
Nyní jsem měl možnost dotáhnout v příběhu Tajemství všechno to, co se v původní verzi už nestihlo, a hlavně rozkošatět hudební aranžmá, které se tak stalo filmovějším, a příběh díky němu dostal ještě větší hloubku.
Chtěl bych diváky na Tajemství pozvat dvakrát. Napoprvé má to představení svou hodnotu s celým klíčem k němu, který odhalíme v závěru, je, myslím, velmi dobře pochopitelné, ale když divák přijde i podruhé s tím, že už ví, o co na konci jde, najde v příběhu řadu odkazů a zadních plánů, které by ho mohly ještě překvapit a potěšit. Takže vřele doporučuji se na Tajemství vrátit. Nové nastudování bude oproti předchozímu košatější a, řekl bych, i intenzivnější,“ říká Daniel Landa.
Režisérka Mirjam Landa vzpomíná: „V roce 2005 jsme Tajemství zkoušeli souběžně s tím, jak Daniel psal libreto, stránku po stránce. Nevěděli jsme dopředu, jak se příběh bude vyvíjet, ani jak skončí. Byla to nesmírně zajímavá práce a hodně napínavá jízda. Ohromně nás to semklo, před premiérou jsme zkoušeli třeba do dvou do noci, to už jsem potom nikdy nezažila.
Myslím, že představení se tenkrát povedlo, podle ohlasů se lidem líbilo, prostě mělo koule, energii mládí. Hráli jsme ho opravdu dlouho. A jako komukoli jinému i představení samotnému přibývaly vrásky, až jich bylo hodně a bylo na čase ho po letech stáhnout. Teď nastala doba, kdy jsem měla obrovskou chuť se do něj znovu pustit, šli jsme do zkoušek nabití novou energií.“
Děj hry
Děj hry
Muzikál se odehrává ve dvou časových rovinách – v současnosti, ale také ve středověku, prolíná se fantazie se skutečností. Doktorce Elišce, která v dětství slýchávala legendu o Vlčím vrchu, nevyšel další vztah. Eliška snila o velké lásce Jana a Anežky hlavních postav legendy o Vlčím vrchu. Vydává se na chatu své kamarádky Kamily a se ocitá v podivném světě, kde všichni hrají tajemnou hru. Kamila zmizí a Eliška ji stále nemůže najít. Její soused jí pošle do krčmy smrti, kde Eliška potká alkoholika Boba. Na cestě domů potká Eliška takzvaného „Temného“. Ten se jí snaží zabít, ale Bobo jí pomůže a ona utíká do chaty.
Za Eliškou se staví dva policisté, vyšetřující vraždu Boba. Když policisté odejdou jde Elišku podruhé k sousedovi. Ten jí tentokrát již pozve dál. Rozmlouvají spolu o zvláštních věcech dějících se v okolí a společně dojdou k závěru, že ta „věc“, která útočí na lidi je Lykantrop taky zvaný vlkodlak.
Muzikál vypráví o naději a o skutečné lásce.
Herci
Lucie Vondráčková – Eliška podala výborný výkon, alternuje ji Šárka Vaňková. Jan Komínek – Soused kromě vynikajícího hereckého výkonů večera byl výborný v hereckých partech. Alternuje ho Jiří Bőhm
Anastázie Landová – Anežka herecký projev byl na velmi solidní úrovni, rovněž náročný pěvecký part. Alternuje Patricie Moravcová
Petr Kolman – Jan jeho herecká spolupráce s Anastázií Landovou byla přirozená, nepostrádala dynamiku. Alternuje Ladislav Korbel
Henrich „Heňo“ Šiška –Temný ztvárnil ji dobře, působil uvěřitelně.
Zbyněk Fric – Drzslav excelentní výkon, skvělý v herectví i pěvecké technice, v celkovém projevu nejlepší. Alternuje Tomáš Trapl.
Denisa Nesvačilová –Kamila herecky velmi dobrá, pěvecky dobrý průměr. Alternuje s Kamilou Chybovou.
Filip Hořejš – Bobo pěvecky lepší než herecky. Alternuje Richard Dobiáš.
Petr Šudoma – strážmistr Ryba zobrazení policisty je dokonalé. Alternuje Zdeněk Rohlíček
Karel Brázdil–strážmistr Barták stejně dobrý jako P. Šudoma. Alternuje Patrick Plešinger
Dámská company:
Studentka-Eliška Nejedlá a Simona Tlustá /Sestřička Marianna Polyáková a Tereza Bílková, Irena – Lucie Šustek Rybníkářová a Denisa Veverková
Pánská company:
Hostinský-Jan Bačkovský a Jakub Mauer, Lékař – Petr Špinar a Radim Pátek, Tramp – Jáchym Šíma a Jakub Vostřák
Tvůrci
Daniel Landa napsal text i hudbu. Režie se ujala Mirjam Landa. Kostýmy se Romanu Šolcovi opravdu povedly na jedničku. Scénografie neměla lehký úkol. David Bazika však vytvořil moderní a atraktivní scénu. Silnou stránkou je choreografii Lindy Rančákové. Nesmíme zapomenout ani na světelný design který stvořil krásný vizuální zážitek.
Představení plyne bez jakýchkoliv hluchých míst. Vše do sebe bezvadně zapadá vynikající herci, nádherné kostýmy, scéna i hudba. Pochvalu zaslouží ozvučení, slyšet je tak, že špatně slyšící nepotřebují naslouchadla. Tak dokonalý zvuk není v žádném jiném pražském divadle.
Vstupenky jsou v prodeji až do června 2025 na www.divadlokalich.cz.
Jaromír Hampl Foto: Divadlo Kalich