Kontrasty, tak se jmenuje nový projekt Bohemia Baletu, který měl svou premiéru 19. listopadu 2023 v Divadle Na Vinohradech. Mladí tanečníci a tanečnice se představili v choreografiích třech evropských choreografů, z nichž každý má svůj svébytný choreografický rukopis a od interpretů vyžaduje zvládnutí různých tanečních stylů. Podruhé inscenaci uvedou 27. 11. v Městském divadle Jablonec nad Nisou.
V komponovaném večeru byly k vidění choreografie Francouze Stéphena Delattra, který je vynalézavým a vášnivým tvůrcem při vytváření vlastního osobitého a inovativního choreografického jazyka. Ke spolupráci se souborem se pravidelně vrací francouzská choreografka Bérangère Andreo, jejíž rukopis již publikum zná. Trojici hostů uzavřel německý choreograf Paul Julius, který již s Bohemia Baletem také spolupracoval a souboru postavil na tělo choreografii plnou rychle se měnících hudebních motivů, která nechá vyniknout energii mladých tanečníků.
Stéphen Delattre využívá synergii slovníku klasického i současného tance. Tyto vlastnosti najdeme i v jeho meditativně laděné choreografii A Suspended Moment of Vulnerability / Pozastavený moment zranitelnosti a v komicky laděné taneční miniatuře Who Dares, Wins! / Odvážný vyhrává. Bohemia Balet obě získal do svého současného repertoáru.
„Je to taková paleta mé tvorby mezi tragédií a komedií. A Suspended Moment of Vulnerability je dílo s tématem lidstva, které se stalo obětí viru a zachránila ho vakcína. Takže je v tom trochu ta myšlenka… osvobodit nás od něčeho zlého, jako když anděl zvítězí nad ďáblem, kdy vakcína zvítězí nad virem. Druhý kus je na téma každodenního boje o místo ve společnosti: jsou tu dva jedinci, kteří bojují o stejnou záři reflektorů, a nakonec vyhraje ten, kdo se více odváží. Proto je název Who Dares, Wins / Odvážný vyhrává,“ komentuje Stéphen Delattre.
Ke své choreografické tvorbě a individuálnímu stylu pak dodává: „V podstatě pocházím z akademického klasického prostředí, ale díky své menší výšce jsem měl příležitost učit se a pracovat v mnoha různých moderních stylech a tyto zkušenosti jsem spojil. Zkušenost s moderním tancem vkládám do svých klasických tréninků, a svou techniku založenou na klasice do svého moderního vyjadřování, můj styl je neoklasicko-moderní. Hodně změn, opozice v pohybu, hodně izolací a je určitě založený na tom, že pohyby jsou od toho, aby něco říkaly, jsou jako slova a choreografie je trochu jako kniha.“
Bérangère Andreo roztančila v nové kompozici stavěné tanečníkům na tělo, s exotickým názvem Alfama, příběh o vztahu mladých lidí plný nejen radosti, ale i smutku, zklamání a naděje. Co se skrývá za zvláštním titulem a na jakou hudbu vytvořila svou choreografii? „Na portugalský hudební styl fado. A téma? Láska je jako příchod jara… Probouzí mysl, srdce i tělo! Přináší s sebou podíl bolesti srdce a rozčarování, které se mohou zdát nepřekonatelné. Kéž nám láska pomáhá přistupovat k životu s lehkostí a vděčností! … Mých 8 tanečníků je mladých, plných naděje a milostné příběhy jsou součástí lidské zkušenosti, kterou máme to štěstí žít… Musíme se smířit s tím, že budeme dělat chyby, že budeme zklamaní, ale vždy musíme věřit v tu jedinečnou Lásku, která rozzáří naše životy,“ říká choreografka.
Křehké vztahy
Paul Julius pro mladé tanečníky vytvořil rovněž zcela novou choreografii: Fragile Beziehungen / Křehké vztahy, k níž ho inspirovala skladba Possesed od Balanescu Quartet. „Je to skladba, která obsahuje mnoho velmi rychle se měnících témat. Když jsem ji slyšel, představoval jsem si množství rychle se střídajících krátkých scén, malých útržků různých situací, které se překrývají, které vedou od jedné k druhé. Celá choreografie je tedy dost dynamická, stejně jako hudba,“ poodhaluje tvůrčí proces sám choreograf. „Tématem tohoto kusu je několik příkladů křehkých vztahů, ve kterých lidé žijí. Všechny vztahy obvykle jsou nebo mohou být vnímány jako křehké záležitosti. Samozřejmě je třeba do nich investovat a pečovat o to, aby se jakýkoli vztah rozvíjel, vzkvétal, aby byl v dobrých podmínkách, protože jinak se může snadno rozpadnout nebo změnit. Ve své choreografii mám čtyři páry tanečníků, každý má svůj individuální charakter. Z jejich charakterů a různých konstelací lidí, kteří se setkávají a vzájemně na sebe působí, vznikají nové druhy situací, vztahů. Je to láska, různé druhy rivality, pravé i falešné přátelství…,“ naznačuje, jak s tématem – a s tanečníky – pracoval.
„Jsou velmi motivovaní a zvídaví, velmi otevření, tvrdě pracují na tom, aby se naučili styl, pochopili situace, atmosféra je dobrá. Jsou velmi mladí, mezi školou a angažmá v divadle, proto jsem si myslel, že pro ně bude vhodný hodně energický kus s tématem, ke kterému si snadno najdou cestu. Jsou to velmi energičtí mladí lidé a to je dobrá vlastnost, kterou můžete jako tvůrce zkoumat. A to se mi líbí, protože jsou to všechno individuality, nedělím je na sólisty a skupinu, vlastně jsou všichni sólisté,“ dodává.
Jak se s choreografiemi popasovali členové Bohemia Baletu? „Jsou velmi otevření, velmi lační, ochotní, motivovaní, pozitivně naladění učit se, pracovat, poznávat jinou řeč těla, jiný choreografický styl,“ ujišťuje Stéphen Delattre.
Stéphen Delattre již pro Taneční konzervatoř hl. m. Prahy připravil choreografii Avant toi, která byla uvedena na Mezinárodních týdnech tance ve Vinohradském divadle v roce 2022. Francouzská choreografka Bérangère Andreo spolupracuje dlouhodobě s konzervatoří i se samotným Bohemia Baletem. Vedle baletů Petra Pana a Olivera Twista vytvořila různé komornější choreografie, jako je Lunedda či Ballaré. Paul Julius již vedl pro studenty konzervatoře několik workshopů a Bohemia Balet uváděl úspěšně jeho duet In the Rain Again.