
Inscenace režiséra Petera Chmely přináší nový pohled na tento vtipný, fantaskní a poetický příběh o hledání identity, lásky a důležitosti vnitřní svobody. Autorem nové dramatizace napsané přímo na míru D21 a jeho hercům je Jiří Roth, pro něhož je to už několikátá spolupráce s Divadlem D21 (1984, Staré pověsti české, Čarodějův učeň).
Inscenace vypráví o mladíkovi jménem Thomas Tracy, který měl tygra. Tygr je zde abstraktní pojem, nejedná se o skutečné zvíře. Můžeme si ho představit jako symbol nekonvenčnosti, živelnosti, energie, mládí. Pod pojmem „tygr“ si každý bude představovat něco jiného. Saroyanova novela končí příběh slovy „…a tygrem, jenž je láska“. Zároveň je však zde druhá rovina, kde tygr je skutečným zvířetem, kterého všichni vidí. Saroyan popírá hranici mezi realitou a fikcí a smyslem a nesmyslem.
Hraje se ve skvělém překladu Jiřího Joska, inscenace trvá 75 minut bez přestávky.






Tvůrci inscenace:
Režie: Peter Chmela, pro D 21 režíroval již řadu inscenací, naposledy v roce 2019 hru Čarodějův učeň a nyní Tracyho tygra.
Dramatizace: Jiří Roth. Je dlouholetým šéfredaktorem lifestylových časopisů (Esquire, Drž stopu a dalších) Navrhuje i designové košile vlastní značky Winderer, dováží kolumbijské smaragdy, miluje zimní plavání a cestování. Říká: „Věnuji se všemu, co je příjemné a co mě baví. To ostatní od sebe odstrkávám, zakrývám a ignoruji.“ Spolupracuje dlouhodobě s režisérem Peterem Chmelou a vytvořil inscenace: Staré pověsti české (2008), Beat generation, 1984 (2009). Strakonický dudák (2013¨) a Čarodějův učeň (2019).
dramaturgie: Kristýna Tejmarová, vystudovala dramaturgii na DAMU, v minulosti byla v angažmá v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích a v Městském divadle Kladno. V mezidobích fungovala jako dramaturgyně na volné noze. Nejčastěji hostovala v Západočeském divadle v Chebu, v pražském Divadle D21 či v Městském divadle Mladá Boleslav. Učí budoucí herce na Mezinárodní konzervatoři Praha a velmi příležitostně režíruje. Od září 2020 je kmenovou dramaturgyní Divadla D21. Kromě toho se stará o media, propagaci a PR.
Hudba: Zdeněk Dočekal, už při studiu střední průmyslové školy účinkoval jako pianista v šumperském divadle Během studií na Konzervatoři Jaroslava Ježka začal spolupracovat s pražskými i mimopražskými divadelními soubory, v kde se realizuje jako autor scénické hudby nebo muzikant. Mezi ně patří D21, Studio Ypsilon, Cabaret Calembour, Švandovo divadlo, Městské divadlo Mladá Boleslav, Divadlo A. Dvořáka Příbram a další. Rovněž působí jako pianista v autorské kapele Bizarre band.
Scéna a kostýmy: Agnieszka Pátá – Oldak pochází z Polska, kde vystudovala grafiku a sochařství na střední umělecké škole. Ve svých dvaceti letech se odstěhovala do České republiky, kde absolvovala scénografii na DAMU. Jako scénografka a kostýmní výtvarnice se podílela na více než 200 divadelních inscenací po celé republice. V minulosti se podílela také na řadě módních přehlídek a videoklipů. V současnosti se kromě práce pro divadlo věnuje rovněž výtvarnému umění. Účastní se autorských výstav (grafika, malba) u nás i v zahraničí.
Herecké obsazení:
Thomas Tracy Jakub Jelínek
profesor Pingitzer Hasan Zahirovič
doktorka Scatterová Stela Chmelová
náčelník Blyth Samuel Neduha
Jakub Jelínek v titulní roli exceluje. Absolvent DAMU (alternativní a loutkové divadlo) hraje v D21 v několika inscenacích. Současně působí také v divadle Pomezí, Chemickém divadle a loutkoherecké divadelní skupině Fras. Hrál v celé řadě TV seriálů (např. V dceři národa či ve Stínech v mlze a také v několika filmech.
Skvěle mu sekunduje Hasan Zahirovič, jeho profesor psychiatrie Pingitzer Hasan Zahirovič je v roli staré psychiatrické kapacity okouzlující, uvěřitelný a neodolatelný. Je přesvědčen, že Tracy není blázen a přeje mu jeho tygra. Hasan Zahirovič pochází z východobosenského města Brčko. Absolvoval pedagogiku na Filozofické fakultě v Sarajevu a herectví na Fakultě humanitních studií v Mostaru. Šest let byl v hereckém angažmá v Bosenském národním divadle v Zenici. Od roku 2006 žije v České republice. Absolvoval divadelní vědu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a doktorské studium na pražské DAMU (obor Scénická tvorba a teorie scénické tvorby). Je členem výboru společností bratří Čapků. Je vskutku renesančním člověkem. Působí jako herec, překladatel, publicista, dramaturg, průvodce, čapkovský badatel a vysokoškolský pedagog.
Stela Chmelová zvládla zahrát dvě odlišné role. Ukřičeného kamelota i bulvárního novináře a druhou roli doktorky psychiatrie, která hystericky odmítá stanovisko profesora Pintzingera. Je přesvědčena, že Tracy je blázen.
Policejního náčelníka Blytha ztvárnil přesvědčivě Samuel Neduha. Studoval na škole VOŠ herecké, učinkoval ve filmech Specialisté, Na západní frontě klid, Božena. Skládá i hudbu k divadelním inscenacím.
Petr Pochop vytvořil přihlouplého kapitána Huzinga, jeho dialogy s nadřízeným náčelníkem Neduhou jsou kapitána Huzinga humorné. Nevěří v bláznovství vyšetřovaného a snaží se ho pochopit. Po studiích herectví na DAMU v Praze stal v roce 2003 u vzniku nové nezávislé autorské divadelní scény, Malého Vinohradského divadla (od roku 2012 Divadlo D21). Vedle hraní učí i herectví.
O autorovi knižní předlohy
William Saroyan se narodil v Kalifornii 31. srpna 1908 do rodiny arménských uprchlíků. Když zemřel jeho otec, matka odložila své děti z finančních důvodů do sirotčince a za pár let si je vyzvedla. William neměl lehké dětství, chodil pouze do základní školy, aby mohl brzy začít pracovat. Dostával různá pomocná zaměstnání, mj. jako poslíček nebo jako telegrafista. Navzdory jeho vzdělání byl velmi inteligentní a už v roce 1930 začal přispívat do anglické přílohy časopisu pro Armény. Za svůj život napsal mnoho novel i divadelních her. V roce 1940 vyhrál Pulitzerovu cenu (Čas tvého života), kterou odmítl, protože podle něho neměla smysl. Zemřel v rodném kalifornském Fresnu 18. května 1981.Mezi jeho nejvydařenější díla patří soubor povídek Odvážný mladý muž na létající hrazdě, román ze druhé světové války Lidská komedie, „pohádka pro dospělé“ Tracyho tygr a divadelní hra Čas tvého života.
Závěr
Velmi povedená inscenace, děj dynamicky plyne, nejsou žádná hluchá místa. Vše do sebe zapadá a hezky ladí. Jednoduchá scéna oživená promítáním, která umožňuje rychle měnit prostředí. Kostýmy souzní s inscenací, křiklavý žlutý oblek s kloboukem Hasana Zahiroviče působil na první pohled extravagantně. Herec ale přesvědčil, že to je pro něho ten pravý kostým. Celou inscenaci podbarvuje zdařile hudba. Hra rozhodně stojí za návštěvu. Je škoda, že D21 není tolik známé, jak by si svým repertoárem a hereckými výkony zasloužilo. Snad i tento článek přispěje k větší popularitě tohoto malého vinohradského divadla sídlícího v Záhřebské ulici.
Jaromír Hampl Zdroj a foto: D21