
Světoznámý muzikál Fantom opery se po více než třech desetiletích dostal poprvé do České republiky. Až do 6. dubna 2025 bude v Kongresovém centru v Praze k vidění původní inscenace, v níž se představí herci z londýnského Her Majesty’s Theatre ve West End, kde byl muzikál poprvé uveden. Unikátní představení s hudbou Andrewa Lloyda Webbera, velkolepou výpravou a emociálně nabitým příběhem si podmanilo publikum po celém světě.



Muzikál Andrewa Lloyda Webbera vznikl jako adaptace stejnojmenného románu Gastona Lerouxe, jenž poprvé vyšel v roce 1909.
Původní inscenace měla premiéru v londýnském Her Majesty’s Theatre ve West Endu v roce 1986, kde se hraje nepřetržitě již 38 let. Jde tak o druhý nejdéle uváděný muzikál na světě, hned po světové jedničce – Bídnících. Muzikál byl oceněn 70 hlavními divadelními cenami, včetně sedmi cen Tony a čtyř cen Olivier. Dosud jej vidělo více než 160 milionů diváků ve 193 městech a 46 zemích světa.
Před slavnostní premiérou proběhla tisková konference, na které se představili herci, a to Nadim Naaman (Phantom), Georgia Wilkinson (Christine), Bridget Costello (Christine), Dougie Carter (Raoul) a Lara Martins (Carlotta), kteří sdělili, jak se k roli v muzikálu Fantom Opery dostali a co je na jejich roli nejobtížnější.Novináři také shlédli 3 ukázky z muzikálu. „Máme velkou radost, že tento mimořádný kulturní počin můžeme uvést i v Praze. Představení nadchne milovníky divadla i silné hudby, která po desetiletí inspiruje napříč generacemi,“ říká k představení Denis Maizner za českého partnera TicketLIVE. Představení Fantom opery v Praze udělil záštitu britský velvyslanec v ČR Matt Field.



Děj muzikálu
Mladá dívka Christine Daaé tančí v baletním souboru v pařížské opeře. Při zkouškách nového kusu se primadona opery Carlotta rozhodne, že už nebude účinkovat v divadle, které ovládá tajemný Fantom opery. Ten určuje majitelům Opery úkoly, jak mají Operu řídit (od pravidelného platu pro Fantoma až po uvolnění lóže č. 5 pro něho).
Majitelé se rozhodnou jako záskok za Charlottu vyzkoušet Christine, která uchvátí krásným zpěvem a za pár hodin zpívá před vyprodaným hledištěm. Nechce však prozradit, kdo je jejím učitelem, kterého nikdy neviděla a považuje ho za Anděla hudby, o kterém ji vyprávěl její otec. Ve skutečnosti je to fyzicky znetvořený génius Fantom. Po představení se však v její šatně Anděl – Fantom konečně zjeví a ona s ním odchází do podzemí, kde se má stát jeho ženou. To Christine ale nechce a vrací se zpět na povrch, kde se chystá nová opera Il Muto. Podle pokynů v nových dopisech od Fantoma se má v hlavní roli představit Christine. Ředitelé Opery ze strachu, že navrátivší se Carlottu ztratí definitivně, raději dají Christine vedlejší, němou roli.
Christine se navíc zamiluje do svého přítele z dětství vikomta Raoula de Chagny, nového patrona opery. Divadlo tak vinou zhrzeného Fantoma čeká série neštěstí: od ztraceného hlasu primadony přes oběšení kulisáře až po pád lustru a následný požár divadla. Po půl roce, kdy vládne v Opeře zdánlivý klid, se Christine s Raoulem tajně zasnoubí. Divadlo vítá velkolepou Maškarádou nový rok i nový lustr a všichni se radují, že se Fantom konečně stáhl. Netuší, že komponoval novou operu Don Juan, ve které má Christine hrát hlavní roli. Ze strachu z jeho další pomsty se řídí pokyny v jeho dopisech. Christine při premiéře zazpívá duet s Donem Juanem. Když zjistí, že je to Fantom, sundá mu roušku a strhne i masku. Tenorista Piangi, který nastudoval Dona Juana a Fantom ho vystřídal, je objeven na jevišti v posteli mrtev. Fantom unáší Christine do podzemí a madame Giry odvádí Raoula za nimi.
Raoul padne přímo do rukou Fantomovi a ten dá Christine na výběr: buď se stane Fantomovou ženou nebo on Raoula zabije. Christine se rozhodne pro Fantoma, aby Raoula zachránila, Fantom však pochopí jejich lásku, nechá je spolu a sám uteče rychleji, než ho jeho pronásledovatelé, stačí lapit a zabít.






Muzikál je považován za jeden z největších divadelních úspěchů všech dob. Mistrovská hudba Andrewa Lloyda Webbera, včetně ikonických písní jako Music of the Night, Think of Me a All I Ask of You, podtrhuje emotivní intenzitu příběhu o tajemném muži, jenž se skrývá v zákoutích pařížské opery. Prožívá tragickou lásku k mladé zpěvačce Christine. Fantom opery je příběhem nejen o lásce, ale i o vnitřní kráse, o touze být milován.
V hlavních rolích se představují herci původního londýnského provedení Nadiim Naaman (Fantom), Georgia Wilkinson (Christine Daaé 1), Bridget Costello (Christine Daaé 2), Paul Erbs (Raoul), Brian McCann (Piangi), Lara Martins (Carlotta), Arvid Larsen (André), Nicholas Garrett (Firmin) a Valerie Cutko (Madame Giry). Nadim Naaman hrál Raoula v Londýně v letech 2015 až 2017. Lara Martins zastávala roli Carlotty 6 let, čímž se stala nejdéle hrající herečkou v této roli. Bridget Costello se v roce 2022 objevila jako Christine v Opera Australia’s production v Sydney Opera House. Inscenaci skvěle dotváří i operní a baletní sbor. Na jevišti uvidí diváci bezmála 100 herců a hudebníků, velkolepé scenérie a neuvěřitelných 230 kostýmů. Tvůrcem nádherných kostýmů je Andrew Riley, choreografem Ewan Jones. Režisérem je Stephen Barlow, který řekl: „Je mi ctí, že mám příležitost vydat se novou cestou, jak vizuálně, tak psychologicky prostřednictvím tohoto mistrovského díla, a zároveň zcela respektovat ikonickou původní produkci.“
Fantom opery je v Praze produkován společnostmi Broadway Entertainment Group, Arrangement a Really Useful Group. „Náš tým neúnavně pracoval na obsazení největšími světovými talenty, aby zajistil, že tato představení budou i nadále lámat rekordy a těšit diváky po celém světě,“ říká Liz Koops, generální ředitelka Broadway Entertainment Group.
Původní londýnská a newyorská produkce pochází od Camerona Mackintoshe a The Really Useful Group Ltd. The Really Useful Group Ltd. je stoprocentně vlastněna Andrewem Lloydem Webberem a existuje za účelem produkce, licencí a propagace jeho vystoupení a hudby po celém světě, včetně některých nejúspěšnějších a nejdéle uváděných muzikálů jako je Fantom opery, Kočky, Jesus Christ Superstar, Evita nebo Sunset Boulevard.
Zajímavosti o inscenaci
Lustr
Jedním z nejdramatičtějších momentů představení je slavná scéna s padajícím lustrem, která doslova bere dech. Tato ikonická replika lustru Pařížské opery je symbolem nezkrotné vášně, tajemství a chaosu, které Fantom přináší. Lustr je skutečným technickým mistrovským dílem. Se šířkou 3,2 metru a hmotností 650 kilogramů je zavěšen nad jevištěm a v klíčovém okamžiku padá rychlostí 2,5 metru za sekundu. Diváci tak zažijí okamžik napětí, který podtrhují ohromující kulisy, pyrotechnické efekty a další speciální efekty, jež vytvářejí nezapomenutelnou atmosféru. „Scéna s padajícím lustrem je jedním z vrcholů celého muzikálu. Nejde jen o technickou show, ale o silný emocionální moment, který reflektuje vnitřní rozervanost hlavního hrdiny. Každá muzikálová produkce řeší scénu s padajícím lustrem jinak, ale naše originální provedení je bezpochyby nejvíce velkolepé,“ říká Denis Maizner za českého partnera TicketLIVE.
Herci, štáb a orchestr
Na každém představení se podílí neuvěřitelný počet osmdesáti herců, členů štábu a orchestru, kteří se starají o bezchybný průběh představení a zajišťuje dokonalý divadelní zážitek. Čtrnáctičlenný orchestr řídí Ben Mark Turner.
Kostýmy a líčení
Kostýmy jsou samostatnou kapitolou – během představení je k vidění více než 200 kostýmů, které se skládají z více než 1 000 jednotlivých částí. Herci se převléknou celkem 20krát, přičemž jedna z těchto kostýmních změn proběhne přímo na jevišti, což dodává celému představení jedinečnou dynamiku.
Nalíčit Fantoma je komplexní proces, který trvá 90 minut. Nejprve se obličej hydratuje a oholí dohladka, poté se nanesou a okamžitě zafixují protetické prvky. Následuje nasazení dvou paruk, dvou mikrofonů a dvou kontaktních čoček – jedné bílé a druhé zakalené. Po představení trvá odlíčení dalších 30 minut.
Kongresové centrum v Praze bylo zvoleno pro evropské turné Fantoma opery díky své strategické poloze a kulturnímu významu. „Praha je kulturní metropole, která hraje klíčovou roli v každé významné divadelní tour. Nabízí nejen ideální prostor pro technicky náročnou scénografii, ale také silnou diváckou základnu a výjimečné zázemí. Spojení bohaté umělecké historie města s moderní infrastrukturou vytváří ideální prostředí pro světovou divadelní produkci,“ říká Denis Maizner za českého partnera TicketLIVE.
Velkolepá produkce vyžaduje podle něj prostorné jeviště a špičkové technické zázemí. Samotné jeviště musí mít minimální rozměry 24 × 24 × 24 metrů, aby se sem vešla celá scéna a všechny potřebné prvky produkce. „Diváci se mají na co těšit. Představení je vyprodané na celém světě, aktuálně v Dubaji, Sofii a Lisabonu. V Sofii se prodalo 65 000 vstupenek a díky enormní poptávce ze strany diváků se show na jeviště vrátila ještě během téhož roku,“ doplňuje Maizner.
Vstupenky
V prodeji jsou vstupenky na celkem 23 představení, která zakoupíte od 2 190 Kč v síti TicketLIVE.
Jaromír Hampl Zdroj a foto: phantomoftheoperaprague.cz
Publikace : Jaroslav Hauer Jaroslav Hauer