Divadelní svět zasáhla v pondělí smutná zpráva, nečekaně zemřel operetní a muzikálový herec Libor Zavislan, bylo mu pouhých 67 let. Odešel náhle, sám, na ubytovně, kde poslední měsíce žil (zemřel již v pátek 25. října). Brněnská divadla, kde řadu let působil, se však k němu otočila zády. I přesto, že média oficiálně informovala o jeho odchodu, nezveřejnila ani krátkou zprávu. Městské divadlo Brno to dokonce písemně odmítlo!
Přitom byl divadelní hvězdou, v souboru zpěvohry Národního divadla v Brně hrál hlavní role, zářil především jako mladokomik. Byl Popielem v Polské krvi, Bonim v Čardášové princezně, Freddym v My Fair Lady, Pappacodou v Noci v Benátkách i králem Miroslavem v muzikálu Pyšná princezna. V té době měla opereta v Mahenově divadle obrovský úspěch, vyprodávala sály. Klub přátel operety, který tehdy existoval, vyhlašoval každý rok nejoblíbenější herce a Libor Zavislan v kategorii sólistů opakovaně vyhrával. Zářil jako hvězda až do chvíle, než byla opereta „převedena“ na prkna Městského divadla Brno, což znamenalo de facto její zrušení. Zahrál si tu ještě ve Veselé vdově, pak v Brně tento oblíbený žánr skončil. Zde již dostával pouze pár malých příležitostí, přesto tu byl v angažmá. Následně odešel do Divadla J. K. Tyla v Plzni a ve zdejší operetě opět zářil. Byl výborným generálmajorem v operetě Piráti z Penzance, zpěvákem v muzikálu Zpívání v dešti, Johnem Styxem v Orfeovi v podsvětí a zahrál si v mnoha dalších kusech. Objevil se i na televizních obrazovkách, lidé ho znali z Četnických humoresek.
Po jeho smrti plzeňské divadlo jako jediné vydalo oznámení o jeho odchodu. Zcela nečekaně se však zachovala brněnská divadla, kde strávil většinu divadelního života. I přes písemnou prosbu jednoho z jeho přátel vzpomínku nevydala, dokonce ani v pár řádcích. Národní divadlo, kde byl v angažmá zhruba dvacet let, na mail nereagovalo vůbec, Městské divadlo to dokonce odmítlo! „Domovskou scénou pana Zavislana bylo Národní divadlo, jehož členem byl po značnou část svého profesního života. V Městském divadle Brno hrál ve čtyřech inscenacích z roku 2004, v rámci tohoto srovnání se proto domníváme, že nám zcela nepřísluší zmiňovanou oficiální vzpomínku vydávat. Institucí, jež je v dané věci kompetentní podat plnohodnotnou zprávu o životě i herecké kariéře svého hereckého kolegy, je tedy v tomto případě Národní divadlo Brno,“ stojí v oficiálním vyjádření tiskové mluvčí Městského divadla Brno Kateřiny Vížďové.
Milá divadla, domníváme se, že toto jednání je zcela nevhodné, nelidské a neempatické. Pár řádků by vás nic nestálo, ani vás nijak nepoškodilo. Libor Zavislan byl v angažmá na obou scénách a obě by na jeho odchod měly zareagovat, je to základní lidská slušnost. Miloval divadlo, divadlem žil a nikdy žít nepřestal.
Redakce Ať žije divadlo