Divadlo Bez zábradlí je jednou z mála pražských scén, které umí velmi přesně volit tituly pro své diváky. A nejen tituly, ale i herce a inscenační tým. Potvrdilo to znovu, a to svou nejnovější premiérou současné francouzské komedie Účet, ve které excelují Jiří Hána, Martin Kubačák a Adam Vacula.
Vše odstartuje zdánlivá banalita, účet za společnou večeři tří kamarádů, kteří se scházejí na víkend v odlehlém letním sídle. Zaplatil ho jeden, ráno chce ale výdaje spravedlivě rozdělit. Jak z toho může vzejít dvouhodinová hra, říkáte si. Může, a dokonce nejen vtipná, ale i pravdivá! Současný francouzský dramatik Clément Michel umí situaci rozepsat dokonale. Jeho hry si k nám na jeviště teprve hledají cestu (Účet je teprve druhou, v roce 2013 uvedlo Malé Divadlo Komedie komedii Ani o den dýl!), ale jsou nepochybně dobrou a zajímavou volbou.
Ping-pong slovní i doslovný
Režie nejnovější inscenace se ujal zkušený režisér Petr Svojtka, který to ale neměl lehké. Účet je postavený na přesných dialozích, které musí fungovat jako ping-pong (ten se tu mimochodem také hojně hraje), text přechází z banálních konverzací do upřímných osobních zpovědí, aby z nich zase na chvíli vyplul ven. Svojtka si s tím ale poradit umí, herce přesně vede a na výsledku a jejich vzájemné souhře je to znát. S ubíhajícím časem i upitým alkoholem konverzace graduje a kamarádi, kteří si mysleli, jak dobře se znají, jsou najednou na omylu. K tomu pomůže nejen účtenka, ale hlavně „omylem“ přečtená kamarádova esemeska (a ne jedna).
Tři odlišné charaktery
Komedie, která se odehrává na jednoduché a skvěle funkční scéně Markéty Fantové evokující vzdušné letní sídlo (kostýmy měla na starosti Eva Bellefeuille), stojí a padá s výkony třech postav. Každý z mužů je jiný, má odlišný charakter i pohled na ženy, každému se u nich jinak daří. Adam Vacula tu hraje svůdníka Axela, který ač zadaný, se netají množstvím milostných dobrodružství. Martin Kubačák jako Antoine zase přesně vystihl charakter univerzitního profesora, který má zdánlivě dokonalé manželství, ale jak už to tak bývá, potvrzuje tvrzení, že „tichá voda břehy mele“. Jiří Hána exceluje na stejné scéně už v komedii Berlín Berlín (mimochodem její návštěvu vřele doporučuji), i zde mu role sedí přesně – jeho Jules je, co se vztahů týká, tak trochu smolař, proto taky žije sám, ale z celé trojice je nejvýraznější a všechny Julesovy polohy, a že jich je, v roli obsahuje dokonale.
Komedie Účet je bezpochyby hrou, která stojí za návštěvu, každý se v ní totiž v některé ze situací najde. Muži, kteří si jen potvrdí, že ženskému světu nikdy neporozumí a nejsou v tom sami i ženy, které se pobaví nad tím, jak pánové zase nikdy nepochopí je a jak o nich smýšlí. A odnesete si i jedno poučení, které se do života hodí – cizí esemsesky je lepší si nečíst a telefon se vyplatí zamykat.
Hodnocení: 95 %
Monika Brabcová (autorka je doktorkou teatrologie)